Campaniile educaţionale adresate elevilor au ca scop principal prevenirea delincvenţei juvenile, prin informarea tinerilor asupra aspectelor legislative ce ţin de infracţionalitate şi conştientizarea consecinţelor pe care le implică aceasta.
De asemenea, în întâlnirile cu elevii, a fost evidenţiat faptul că, sistemul penitenciar contribuie la creşterea siguranţei în comunitate prin crearea unui mediu custodial adecvat, respectând drepturile fundamentale ale individului aflat în executarea pedepselor privative de libertate, iar activitatea personalului propriu se desfăşoară în interesul comunităţii, prin punerea în aplicare a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, în limitele competenţelor stabilite de lege.
Elevii claselor de liceu a X-a, a XI-a și a XII-a însoțiți de doamna director Corina Berzovan și domnii diriginți Constantinescu Simona și Dincă Eugen, au avut astăzi parte de primul contact cu ceea ce înseamnă un penitenciar în realitate, având ocazia să viziteze Penitenciarul Arad.
În prima parte a vizitei, elevii au avut parte de o prezentare a sistemului de detenție din partea reprezentanților unității, despre ceea ce semnifică contactul cu oamenii care nu au reușit să se integreze în societate încălcând legea. Totodată, s-a realizat și un dialog format din curiozitățile liceenilor și răspunsurile pertinente și clare ale angajaților penitenciarului.
Partea mult așteptată de elevi a fost momentul în care li s-a oferit un tur al penitenciarului în spațiul de detenție, unde deținuții își pot petrece timpul participând la diferite activități pentru sine sau în folosul penitenciarului. Au aflat că deținuții au dreptul la educație, să participe la slujbele religioase, să desfășoare activități care să le permită obținerea unor sume de bani pe care să-i poată folosi în scopuri personale. Au vizitat sălile recreative în care se susțin spectacole, în spațiile special amenajate pentru interacțiunea cu familia și au văzut modul în care deținuții pot avea contact cu persoane din afara penitenciarului. Intrarea într-o cameră de detenție și interacțiunea cu un deținut a fost punctul culminant al acestei vizite.
După această experiență, cu toții au ieșit din penitenciar cu idei și gânduri noi despre ceea ce reprezintă un penitenciar, modul de organizare și desfășurare a acestui sistem, au înțeles modul în care se lucrează în unul dintre cele mai moderne penitenciare din România.
Concluzia finală a fost că oricât de bine amenajat ar fi penitenciarul și oricât de bune condiții li oferă deținuților, nimeni nu și-ar dori să-și petreacă o parte cât de mică din viață acolo, în calitate de detinut. În schimb, unii elevi s-au gandit la posibilitatea angajării în penitenciar ca agenți sau alte posturi din structura organizatorică a penitenciarului, având motivații diferite – ajutor psihologic, consiliere, crearea unui mediu prietenos, educare si reeducare pentru detinuți, dar și o salarizare atractivă în concordanța cu specificul muncii.